Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

שיפור רווחתם של עובדי שירותי הבריאות

הפעילות התקינה של בתי חולים מתאפשרת בזכות אנשי מקצוע מסורים בתחום הבריאות שפועלים ללא לאות להצלת חיים ולשיפור רווחתם של החולים. אחים ואחיות, רופאים, הטכנאים ואנשי התחזוקה הינם עמוד השדרה של כל מוסד רפואי. עם זאת, האופי התובעני והאינטנסיבי של עבודתם עלול להוביל למאמץ גופני מוגזם שיפגע באפקטיביות של עבודתם ואף יחבל בבריאותם. ובכן, ניתן למנוע נזקים אלה באמצעות ארגונומיה אשר מציעה פתרונות אפקטיביים לשיפור סביבת העבודה ולקידום הרווחה הכללית של עובדי בתי החולים.

ארגונומיה בבתי חולים

יישומי ארגונומיה בבתי חולים

ארגונומיה הינה תחום מחקר מדעי העוסק בתכנון וארגון סביבת העבודה כך שתתאים לצרכים וליכולות של האנשים המשתמשים בה. במסגרת בית חולים, השימוש בארגונומיה מתבטא בהתאמת תחנות עבודה, ציוד ומשימות כך שיתאימו ליכולות הפיזיות והקוגניטיביות של אחיות, רופאים, טכנאים ואנשי תחזוקה. על ידי יישום עקרונות ארגונומיים, בתי חולים יכולים ליצור סביבת עבודה בטוחה, יעילה ונוחה יותר – תנאי חובה לשמירה על בריאות אנשי הצוות והפחתת הסיכון לפציעות. באמצעות יישום פתרונות ארגונומיים מתאימים, בתי חולים יכולים לסייע לעובדים להרגיש טוב יותר, כדי שאלה,  בתורם, יוכלו לשרת את החולים באופן יעיל יותר. 

מניעת פציעות

עובדי בית החולים מתמודדים לעיתים קרובות עם משימות פיזיות תובעניות, כגון הרמת חולים, עמידה ממושכת וביצוע תנועות רפטטיביות. ללא תיחום ארגונומי מתאים, פעילויות אלו עלולות להוביל לפציעות שרירים ושלד ולגרום לכאבי גב, שרירים תפוסים ופציעות מתח כרוניות. ניתן להפחית סיכון לתופעות מסוג זה באמצעות אופטימיזציה ארגונומית של תחנות עבודה וציוד.

שיפור אפקטיביות

ארגונומיה אינה רק מסייעת במניעת פציעות אלא גם משפרת את היעילות של עובדי שירותי הבריאות. כך, באמצעות ארגון חללי עבודה באופן שמפחית תנועות מיותרות ומאפשר גישה נוחה לכלים חיוניים, העובדים יכולים לבצע את תפקידם בצורה יעילה יותר ולהתעייף פחות. 

הפחתת עייפות ושחיקה

משמרות ארוכות ומשימות תובעניות פיזית עלולות להוביל לתשישות ושחיקה בקרב עובדי בית החולים. ארגונומיה עשויה למלא תפקיד חשוב במזעור העומס, הן פיזי והן נפשי, ובכך לשפר את הרווחה הכללית של העובדים ואת שביעות רצונם מעבודה.

שיפור איכות הטיפול בחולים

כאשר עובדי בית החולים מרגישים בנוח ונמצאים בכושר גופני תקין, יש להם יכולת  לספק טיפול טוב יותר לחולה. הם ערניים וממוקדים יותר ופחות מועדים לטעויות שמקורן בעייפות ושחיקה.

פתרונות ארגונומיים לעובדי בתי חולים

שולחנות הצוות הרפואי, כסאות מעבדה ומסכי מחשב מתכווננים מאפשרים לעובדי בית החולים להתאים את עמדות העבודה לגובה ולפרופורציות הגוף. שמירה על יציבה נכונה מפחיתה את הסיכון לבעיות שרירים ושלד.

שימוש בעזרי הרמה, כגון ציוד להעברת חולים או מכשירי עזר, יכולים להפחית באופן משמעותי את העומס על עובדי בית החולים בעת העברת חולים ולמנוע פציעות גב.

הכשרה קבועה בנושא הארגונומיה מסייעת לעובדי שירותי הבריאות ללמוד לבצע משימות באופן שממזער את הסיכוי לעייפות ופגיעות גופניות..

עידוד הפסקות קבועות והחלפת משימות יכול לסייע במניעת פציעות מאמץ חוזרות ולאפשר לעובדי בית החולים הזדמנות לנוח ולהתאושש.

אימוץ טכנולוגיה, כגון תוכנת זיהוי קול, עשוי להפחית את הצורך בהקלדה ולחיצות חוזרות ונשנות ולהקטין את הסיכון לפציעות ביד ובשורש כף היד.

סדנאות וייעוץ לבתי חולים

הנני יועצת ארגונומית של בית חולים אסותא ומיישמת תוכנית ארגונומית הכוללת:

  • סקרים ארגונומיים במחלקות השונות לזיהוי בעיות וגורמי סיכון 
  • המלצות לשיפורים ארגונומיים וטכנולוגיות מתקדמות 
  • הפקת דוחות למעקב אחר שיפורים ארגונומיים בבתי החולים 
  • הדרכות ארגונומיות פרונטליות לעובדי שרותי הרפואה קרי אחיות, כוחות עזר, טכנאים, עובדי משרד, עובדי מעבדות ועוד. 
  • הדרכות אישיות בתחנות העבודה .
  • ליווי לביצוע שיפורים ארגונומיים 

התמורה של יעוץ ארגונומי לעובדי בריאות

  • העלאת מודעות ארגונומית 
  • הפחתה בבעיות שריר שלד 
  • הפחתה בתלונות על כאבים 
  • הפחתה בהיעדרויות מהעבודה 
  • עליה בשביעות רצון

Leave a comment

Captcha loading...

צרו איתי קשר

    Call Now Button