Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

שיפור הבטיחות, יעילות ופריון העבודה של הצוות.

חדרים נקיים ממלאים תפקיד קריטי במחקר ובייצור תעשייתי במגוון ענפים, כגון פארמה, ביוטכנולוגיה, מיקרואלקטרוניקה, רפואה ועוד. סביבות מבוקרות אלו נועדו למזער חדירה של חלקיקים מזהמים ולשמור על תנאי מזג אוויר ספציפיים כדי להבטיח את תקינות תהליכי העבודה ואיכות המוצרים. בעוד שהמיקוד של חדרים נקיים הוא בעיקר בניקיון, שילוב עקרונות ארגונומיים בתהליך העבודה חיוני לשמירה על בריאות העובדים לשיפור הפרודוקטיביות והרווחה הכללית.

ארגונומיה היא תחום מדעי העוסק בקשר בין אדם לסביבת העבודה שלו, תהליכי העבודה של העובד ופינת העבודה שלו. בחדרים נקיים, שבהם עובדים לעתים קרובות מבלים שעות ממושכות בביצוע משימות מורכבות, ארגונומיה מיושמת בתחומים שונים, כגון עיצוב ציוד ועמדת עבודה, תאורה, בקרת טמפרטורה וציוד מגן אישי (PPE).

כיצד מיושמות עקרונות ארגונומיים בחדרים נקיים?

עיצוב ציוד ותכנון עמדת עבודה

העיצוב של ציוד ותחנות עבודה בחדרים נקיים חיוני להפחתת הסיכון לעייפות בקרב עובדים ולכאבים בשרירים ובעמוד השדרה. על כך, יש למקם את הציוד באופן שיאפשר לעובדים גישה נוחה וקלה, שלא דורשת מהם כפיפת יתר של הגב , להתמתח או לבצע פעולות פיתול גב.

משטחי עבודה

 ישנה חשיבות לגובה משטחי העבודה שיאפשרו עבודה במנח נטרלי של הגוף ללא כיפוף גב. ולכן משטחי עבודה, שולחנות ודלפקים הניתנים לכוונון גובה לפי דרישות העבודה והציוד הנדרש, מאפשרים עבודה במנחים טבעיים של הגוף ולהפחית עומס מהגב ,צוואר וכתפיים. לדוגמא משטחי עבודה המאפשרים עבודה בעמידה כשעיקר העבודה בגובה המרפק ללא צורך בכפיפת גב או במתיחת הידיים למעלה ולפנים.

עכבר ומקלדת למחשב

עובדי חדרים נקיים מסתמכים לרוב על מחשבים לצורך הזנת נתונים, ניתוח ומעקב. חשוב לבחור עכברי מחשב ומקלדות ארגונומיים המספקים קלט נוח ויעיל. עכברים ארגונומיים נועדו לתמוך בצורה הטבעית של היד, להפחית את המאמץ ואת הסיכון לפציעות מאמץ חוזרות ונשנות, כגון תסמונת התעלה הקרפלית. מקלדות בעלות עיצוב מפוצל או מעוקל מאפשרות תנוחה נוחה וטבעית לזרוע ולפרק כף היד וכך מונעות עייפות, פציעות וכאבים וכן שימוש בטבלטים המפחיתים צורך במקלדת ועכבר.

בחדרים נקיים לרב המקלדות נמצאות בממשק מול המכונות כשהעבודה בהם הינה בעמידה ולכן יש חשיבות לזרועות מתכוונות בגובה למקלדת ולעכבר שיתאים לגובה מרפק של המפעיל.

עבודה בחדר נקי

כסאות מתכווננים

כיסאות ממלאים תפקיד מהותי בכלל הארגונומיה של חדרים נקיים, משום שעובדים מבלים שעות ארוכות בישיבה. כיסאות מתכווננים עם תמיכה מותנית נכונה עוזרים לשמור על העיקול הטבעי של עמוד השדרה ומפחיתים את הסיכון לכאבי גב תחתון. משענות מתכווננות תומכת בנוחות בזרועות בזמן הקלדה. יש לזכור שהריפוד של כיסאות בחדרים נקיים צריך להיות נושם, רך, גמיש וקל לניקוי.

מיקום של צג המחשב

מיקום נכון של מסך מחשב נדרש על מנת לשמור על יציבה טובה והפחתת עומס על העיניים. יש להציב מסכים ישירות מול העובד בגובה העיניים כדי למנוע תנועות צוואר צידיות וטווחי ראיה לקויים. מעמדי צג או זרועות צג מתכווננות יכולים לסייע בהשגת גובה אופטימלי.

כלי עבודה וציוד

בבחירת הציוד לחדר נקי, חשוב להתייחס לאיכויות הארגונומיות שלו. לדוגמה, כלים עם ידיות ארגונומיות המאפשרות אחיזה רחבה ונוחה מפחיתות את השימוש וממזערות את הסיכון לעייפות ידיים ולפציעות. כלים שעשויים מחומרים קלים יכולים להפחית את העומס על הגוף במהלך משימות מונוטוניות שחוזרות על עצמן.

שינוע ציוד

קיימות מטלות רבות בשינוע ציוד ולכן ישנה חשיבות לעגלות שרות בעלות ידיות אחיזה נוחות המאפשרות דחיפה בגובה המרפק ללא כיפוף גב.  ישנה חשיבות לעיצוב עגלות שינוע ייעודיות לסוג הפריטים הנדרשים.

הרמה ונשיאה

בחדרים נקיים קיימות פעולות רבות של הרמות פריטים לתוך מכונות יש לוודא שישנו ציוד הרמה התומך בפעולות ההרמה ומפחית פעולות ידניות כגון מתקני הרמה ייעודיים לפריטים (ג’יג)  , עגורנים להרמות כבדות , עגלות משוות גובה ועוד.

עבודה בגובה משתנה

בחלק מהמטלות העובד נדרש לעבוד מעל גובה הכתפיים דבר הגורם להימתחות של הגב והידיים ועלול לגרום לפגיעה. יש לספק דרגשים נוחים לעבודה כדי שהעובד יעבוד הגובה המרפק ובכתף רפויה ללא מאמץ לגף עליון. או לחלופין עבודה בגובה נמוך הדורשת כפיפת גב או שכיבה מתחת למכונה .יש לספק ציוד מתאים כגון כסאות נמוכים /כסאות טכנאי , משטחי ספוג המונעים לחץ על הברכיים , או עגלות שכיבה ייעודיות.

ארגונומיה בחדר נקי

תאורה

תאורה נכונה חיונית לביצוע משימות בחדרים נקיים. יש לספק תאורה נאותה מבלי לגרום לסנוור או הצללה, שעלולים להוביל למאמץ בעיניים וכתוצאה מכך – טעויות קריטיות. שילוב של תאורה טבעית ומלאכותית, עם רמות בהירות מתכווננות, עשוי לסייע ביצירת סביבה מוארת היטב הממזערת אי נוחות חזותית ותומכת עבודה איכותית.

בקרת טמפרטורה ולחות

שמירה על רמות טמפרטורה ולחות אופטימליות בחדרים נקיים נדרשת הן לשלמות המוצר והן לרווחת העובדים. טמפרטורות קיצוניות עלולות להוביל לאי נוחות, ריכוז מופחת ואחוזי טעויות גבוהים מהממוצע. 

ציוד מגן אישי (PPE)

חדרים נקיים דורשים הקפדה על פרוטוקולי PPE כדי למנוע זיהום ולשמור על ניקיון. עם זאת, בעיצוב ובבחירה של ציוד מגן אישי צריכים לשקול גם גורמים ארגונומיים, כגון נוחות, משקל קל, חופש תנועה , וזאת כמובן מבלי לפגוע ברמת ההגנה הנדרשת. משוב העובדים בנוגע לעיצוב של ציוד PPE עשוי לסייע בשיפור ארגונומיה של הפריטים ובמניעת הפוטנציאל לאי נוחות או הגבלה בניידות.

שילוב עקרונות עיצוב ארגונומיים בציוד עבודה בחדר נקי לא רק תומך בנוחות והבטיחות של העובדים אלא גם משפר את היעילות והפרודוקטיביות. הערכות והתאמות קבועות המבוססות על משוב משתמשים והנחיות ארגונומיות מבטיחות שהציוד יישאר מותאם לצרכים הספציפיים של פעולות בחדר נקי.

 

Leave a comment

Captcha loading...

צרו איתי קשר

    Call Now Button